söndag 14 maj 2017

Eskilstuna_Bushcraftknife


Hålet i skaftet används när man gör friktionseld.
Nu väntar jag på version nummer två av prototypen av Eskilstuna Bushcraftknife.
Jag har lämnat in min ögonsten (ja den första prototypen har faktiskt blivit min favoritkniv) till Janne på Knivsmedjan i Eskilstuna och till lädergurun Johan på Handelshuset tre ekar för att de ska ta fram prototyp nummer två.
Egentligen är det inget att förändra, bara småsaker. Men vi ska få rätt härdning, bra skaft och en praktisk och bra slida.
Jag har använt kniven (nästan dagligen) sedan i mars när jag tog med mig den på överlevnadsutbildningen och sedan har den hängt med. En kniv som är framtagen för hand och är gjord för att fungera som en brukskniv/bushcraftkniv är lätt att fästa sig vid och det har jag verkligen gjort.
Jag har nog aldrig känt så mycket för en kniv som jag gör för den här. Varför undrar ni säkert och jag med?
Jag tror att det är många faktorer som gör att jag trivs så bra med den.
Den är designad så att den ska fungera till alla typer av ändamål som kan dyka upp i skogen. (Sen är det ju jag som designat den och det känns otroligt kul och hedrande).
Just nu har jag svårt att tänka mig att jag kommer gilla nummer två lika mycket, men eftersom jag ska testa den en tid framöver så kommer jag i alla fall ge den en chans.
Det första jag ska göra blir att testa att göra friktionseld för det gick ju bra med den första kniven.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Liknande inlägg

liknande