tisdag 27 september 2016

Rapport från Bushcrafts första riksträff

Lyckad helg med föreningen Bushcraft Sverige
I helgen hade föreningen Bushcraft Sverige riksmöte för första gången och med tanke på hur bra och trevligt vi hade så var det inte sista gången.
Föreningen Bushcraft Sverige samlade många deltagare till riksträffen utanför Sparreholm.
Träffen hölls vid Brittmäss utanför Sparreholm där medlemmar och inbjudna föreläsare delade med sig av sin erfarenhet och kunskap. Det hölls workshop om smide, växter, svampar, kanot, täljning, nättillverkning, mm. Och utöver allt det så utbyttes en massa bra erfarenheter runt elden.
Hela stämningen runt träffen var väldigt familjär, kreativ och positiv just så som bushcraft ska vara. Tyvärr hade jag bara möjlighet att vara med på lördagen, men de flesta var där från fredag till söndag.
Den första som kom och hälsade mig välkommen var Thor Banke. Smeden Kristofer Åberg hade redan glödgat järnet och höll på att smida knivar. 
Lisa Fenton smider en kniv med hjälp av smeden Kristofer Åberg.
En bit bort visade Joakim Mårtensson deltagare att binda nät. Joakim Mårtenssons berättelse om hur det var att växa upp med afrikanska pygméer och deras kunskap om att tillverka redskap var mycket intressant.
Joakim Mårtenssons visade exempel på utrustning som de
afrikanska pygméerna hade tillverkat.
En fälla som pygméerna tillverkat
Afrikansk yxa.
Jag deltog i växt och svampvandringen med Johan Forsberg från Nordic Bushcraft och Aleks Tudzarovski från facebookgruppen Svamp-klapp. De här killarna har koll på det mesta som handlar om svamp och växter som går att äta eller använda på andra sätt.
Aleks Tudzarovski berättade om svampar och
Johan Forsberg om växter. Tack för alla bra tips vi fick.
Kanotexperten Josef Hegart delade med sig av sina kanotkunskaper och berättade om sin 60 dagar långa kanotäventyr genom Kanada.
När mörkret lagt sig runt den gemensamma lägerelden och alla var mätta, var det dags för världens enda PhD i bushcraft, Lisa Fenton från Storbritannien. Hon har gått som lärling i fyra år hos Ray Mears. Ska jag vara ärlig så tänkte jag att det kanske skulle bli ett för högtravande snack om bushcraft, men jag får lov att säga att det var enormt intressant att lyssna på Lisa Fenton. Hon gav bland annat en historisk tillbakablick över bushcraft och dess ursprung och huvudsakliga karakteristiska ämnen. Tack Lisa för ditt intressanta föredrag och jag vill verkligen ta del av din rapport när den är klar.
Det blev många trevliga samtal runt elden.
Preben visade mig hur han bakade bröd i sin stålmugg.
Full koncentration vid nätbinderiet.
Efter den här helgen är jag nu ännu mer intresserad av bushcraft och jag kommer fortsätta att förkovra mig i ämnet.
När jag åkte hem från träffen, fylld av ny kunskap och energi reflekterade jag över mina intryck. Bushcraft kan som bekant vara lite svårt att översätta till svenska, men om jag ska jämföra bushcraft med "vanligt friluftsliv" så kom jag fram till följande och det är inte hugget i sten jag kommer säkert förändra min uppfattning och det kan säkert skilja sig från person till person.

Här är några exempel på hur bushcraft fungerar för mig:
Bushcraft är att vara mer i nuet.
Bushcraft handlar om att använda naturmaterial och tillverka egen utrustning.
Bushcraft handlar om kunskap.
Bushcraft blandar olika genre inom friluftslivet.
Bushcraft aktiverar alla sinnen och får dig att må bra.
Bushcraft lämnar små eller inga spår i naturen.
Bushcraft är anspråkslöst och det finns ingen prestige bland utövarna.
Bushcraft är att kunna använda växter och djur.

Om du vill veta mer om förningen Bushcraft Sverige så kan du klicka på den här länken:

Länk till föreningen Bushcraft Sverige på Facebook:

Ser fram emot nästa träff!

2 kommentarer:

  1. Bushcraft för mig...

    Bushcraft för mig är friluftsliv som ersätter en del av utrustningen med kunskap (som vi väljer att kalla för "bushcraft"), där jag med hjälp av kunskap ser till att kompensera så att jag fortfarande har det bekvämt (vad det nu innebär för just mig). En del av det som beskrivs av Calvin Rutstrum om hur han, efter att ha lärt sig hur från ursprungsbefolkningen, kunde färdas enkelt och bekvämt utan alltför mycket utrustning ger bra exempel på ett "strävansmäl" för bushcraft. I något platonsk ideal kan man klara sig på lång sikt, leva bekvämt och enkelt utan någon som helst medförd utrustning, men verkligheten är givetvis den att man i praktiken behöver en del utrustning, frågan är givetvis vilken.

    Gränsen mot överlevnad är mer flytande, en kille på en kurs sade att överlevnad, det är när man misslyckats med sin bushcraft. Sant på sitt sätt, men vad räknas som överlevnad och strapats för vem? Hur lite utrustning kan jag ha med och fortfarande räkna det som "normalt"? Varierar mycket från person till person, och när och var!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din reflektion och synpunkt parlei! Som sagt, vad bushcraft är kan vara mycket individuellt. Men mycket handlar trots allt om kunskap. /Micke

      Radera

Liknande inlägg

liknande