fredag 15 april 2016

Sex viktiga friluftsprylar

Kunskap är lätt att bära

Jag tänkte tipsa lite om vad jag oftast använder mig av för utrustning till vardags och när jag är ute på vardagsäventyr. En del av utrustningen bär- och använder jag dagligen och med enklare komplettering kan jag faktiskt övernatta ute i skogen med ett minimum av friluftsutrustning.
I bland brukar jag skala ner min utrustning till endast det primära och ranka det jag tycker är nödvändigast. Här följer mina sex viktigaste grejer.
Det här är tips som fungerar för mig, men det betyder inte att det är optimalt för dig, rådande årstid och plats.

1. Kunskap:
Med kunskap, inspiration och nyfikenhet kommer man långt. Böcker av kända författare är en perfekt källa till både kunskap och inspiration. Eller gå en kurs, glöm inte att man lär sig av sina misstag.

2. Multiverktyg:
Jag bär ett multiverktyg på mig dagligen. I mitt yrke som fotograf och som friluftsnörd är ett liv utan multiverktyg som en sommar utan sol (multiverktyg omfattas inte av knivlagen).

3. Tändstål:
Förutom multiverktyget bär jag också ett tändstål på mig dagligen. Dels så är det trevligt att kunna göra en liten eld när lusten faller på, men tändstålet är också viktigt i en överlevnadssituation.

4. Kokkärl/vattenflaska:
En kastrull eller vattenflaska är svår att ersätta i naturen på ett enkelt sätt. Därför tar jag alltid med mig något att ta vatten med och att kunna koka vatten/mat med över elden.

5. Tarp:
Tarpen är oslagbar på många sätt. Den är lätt, flexibel och enkel. Samtidigt har man direktkontakt med naturen.

6. Buff:
Jag har ofta med mig två buffar i fickan, de går att använda på en massa olika sätt och tar liten plats. Jag brukar ha dem som mössa, halsduk eller pannband. De går att använda till bär- eller svampplockarficka, vattenfilter mot synligt skräp, ögonbindel när man sover med midnattssol, mm.

Ps: Renskinnet som utrustningen ligger på är en skön bonus. Jag ligger gärna på granris, men att sitta på renskinnet framför brasan och sedan lägga sig för att sova på skinnet är underbart. Det sätter guldkant på tillvaron och är mjukt, varmt och skönt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Liknande inlägg

liknande