onsdag 6 januari 2016

Vinterutrustning

Packar för kommande äventyr

Nu håller jag på att packa inför helgens vinterkurs, med Johan Örlander i Sjundareservatet utanför Gnesta.
Som ni ser så är det mycket naturmaterial och utrustning som jag köpt begagnat och på loppisar. Jag har använt mig av naturmaterial som ylle, skinn och bomull den senaste tiden och det fungerar riktigt bra i kylan. Det blir ett särskilt trevligt klimat innanför kläderna.
Sovsäcken, tarpen (tarpen kommer bara användas i nödfall, tanken är att vi ska sova i det fria) och en yllejacka ligger i ryggsäcken och mössan från Aclima ligger i jackfickan. Utöver utrustningen på bilden kommer jag ha underställ av ull. Och som ni ser så har jag valt ett renskinn till liggunderlag. Renskinn är både skönt och varm att ligga på och det går utmärkt att förstärka köldskyddet mot den kalla marken med torrt granris under skinnet.
Maten ingår i kursen och består av någon form av "stenåldersmat" lagad över öppen eld utan metallredskap.
Vi ska göra eld med friktion, typ drillborr, mm. Snacka om att jag har förväntningar på kommande äventyrshelg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Liknande inlägg

liknande