måndag 19 oktober 2015

Nyponsoppa

Koka färsk nyponsoppa över öppen eld
Nu är nyponen som finast, första frosten har lockat fram lite extra sötma i de orangea bären. De växer vilt och går bra att plocka och tillaga i skogen. De är fulla av C-vitamin och piggar upp i hösten. 
Så här gjorde jag min nyponsoppa av färska nypon:
Bra att ha myggnätet med sig i fickan, passar perfekt till att plocka svamp eller bär i skogen.

Jag plockade cirka två fulla nävar av de finaste bären, jag struntade i de svarta och de som inte såg bra ut. De svarta är ofta maskätna. De går givetvis också att använda, men man får ta bort så mycket av det maskätna att det inte är värt det (beroende på tillgång och situation förstås).
Sedan tog jag bort båda ändarna på nyponen och delade på dem på mitten för att skrapa ur fröna. Det var faktiskt ett ganska tidsödande jobb. Vissa säger att man kan ha fröna kvar när man kokar nyponsoppan för att fröna flyter upp. Jag är tveksam, därför rensade jag bären innan kokningen.
Jag kan tipsa om att finhacka bären innan de kokas färska för då blir det mindre bitar i soppan. Men det är ju en smaksak.

Jag fyllde på lite drygt dubbla mängden med sjövatten och ställde burken över elden. Sedan fick det koka i hop sig en stund. Det gick ganska fort, kanske 15 minuter. Sedan kokade jag soppan längre för att se om bären kokade sönder mer, men det gjorde de alltså inte. Så 10-15 minuter räcker. Jag rörde om då och då för att mosa bären. Det är lätt att det bränns i botten om det är för varmt, så var lite försiktig med värmen.
För att söta lite extra rekommenderar jag att hacka i lite äpple, en matsked honung, eller lite socker.

En mugg nyponsoppa kan innehålla lika mycket C-vitamin som 35-40 apelsiner. Nypon går också utmärkt att torka, då är det även lättare att mala bären så att det inte blir skal och bärklumpar..
Smaklig spis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Liknande inlägg

liknande