tisdag 14 april 2015

Näräventyr när det är som bäst

Första natten under hemmasydda tarpen

I lördags stack jag och några kompisar ut för att vandra och tälta.
Solen sken och det var riktigt skönt ute.
Jag valde att packa enligt bushcrafts 5 regler vilket innebar att jag hade lätt packning.
Det här hade jag med mig som grund i min packning.
Skärande utrustning: Kniv, såg och yxa
Utrustning för att göra eld: Kolad bomull, eldstål och flinta
Vattenbehållare: Vattenflaska och mugg i stål
Skydd: Hemsydd tarp
Rep: 20 meter lina
Utöver ovanstående så kompletterade jag packningen med lite smått och gott, typ:
mat, sovsäck och ett renskinn.
Så blev bilden ;)
Utrustningen bar jag i fickorna på min delvis egentillverkade jacka och på utrustningsbältet. Renskinnet och sovsäcken bar jag i en rulle på ryggen. När vi tog första rasten kom årets första myggor och surrade med oss. En kvinna på en fin häst hade hittat samma stigar som vi. Hon passerade och vi satt kvar och njöt i solen en stund.
Som sagt utsikten var det inget fel på.

När vi kom ner till hjälmarens strand låg vattnet stilla och lugnt, men det är aldrig fel att hitta lite lä för tältplatsen. Så vi gick vidare till en plats som jag kände till sedan tidigare.
Väl där så var det dags att fixa lite i lägret, med eldgrop och tält.
Jag satte upp tarpen som ett tält och jag hade torrt granris som grund mot den kalla och fuktiga marken, renskinnet fungerade bra som ligg/sittunderlag.
Snart sprakade elden skönt och spred ljus på våra tältdukar.
Jag stekte bacon som jag hängde över en pinne framför elden, det kompletterades med pulvermos. De andra (Micke, Eero, Viktoria och Amanda) råstekte potatis och kött på en smidig Muurika. Jag smakade och det var grymt gott.
Amanda håller i kameran
Jag passade på att kola lite bomullstyg i en liten plåtask med ett litet hål i som jag hade med mig.
På kvällen testade jag att få glöd på det kolade tyget med flinta och eldstål. Det gick jättebra och jag fick en fin glöd som gick lätt att föra över till annat tändmaterial. Det var jättekul att tända eld med flinta.
Jag bäddade med varmtröjan till Freja och hon kröp in och lade sig på den. där låg hon hela natten förutom vid tre tillfällen.
Första gången hon var ute och skällde så tror jag att det var rådjur i närheten. Andra gången kan det ha varit några vildsvin för jag hörde hur det dundrade i backen och en sprang bara några meter från min tarp.
Tredje gången var det en morgonpigg Eero som fick sig en riktig utskällning.

Efter midnatt började det regna och det kom nog en riktig skur, men jag höll mig torr under tarpen. Sedan började det blåsa och då var det skönt att vi valde att slå upp tälten i lä. Vågorna slog upp flera meter vid strandkanten.
I trevligt sällskap och i lika trevlig natur är det som gjort för att det ska bli just trevlig och så blev även detta näräventyr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Liknande inlägg

liknande