tisdag 21 april 2015

Grustouring

Vilken härlig dag jag hade i mågottfabriken går.
Det blev många oväntade möten den här dagen.

Först började jag att återigen köra en rektur, med start i skottvång inför motorcykeleventet: Sörmlands pärlor Grustouring som går av stapeln 7-10 maj.
Jag hade strålande väder och riktigt varmt blev det framåt eftermiddagen.
Fika och lunch hade jag med mig, så när jag hittade en fin vitsippsbacke som badade i sol, då kunde jag inte tänka mig bättre lunchställe.
Primusköket är lätt, effektivt och smidigt att ha med sig i packningen. Jag kokade vatten till den frystorkade måltiden och jag mådde riktigt bra.
När jag kom hem hade jag kört cirka 42 mil på småvägar i Sörmland. Helt underbart.
Undrar om det bara är vi motorcyklister som tycker om att åka på kurviga grusvägar som får glädjefnatt när vi ser sådana här skyltar?
Kan tipsa om att Hestras Fält Glove fungerar kanon som MC-handske om man tar ur fodret :)
På kvällen gick Susanne och jag en långpromenad med Freja. Det var en riktigt varm och skön försommarkväll.
Vi träffade en bäver som satt och åt bark på en aspgren. Freja var mycket nyfiken, men jag höll henne på behörigt avstånd eftersom bävrar kan vara lite tjuriga och tänderna är inget att leka med. Grannens hund blev biten av en bäver i vattnet för några år sedan.
Efter att jag lagat punka på Susannes cykel så bestämde jag mig för att sova utomhus under min Lavvu. Det är en Polsk militär poncho som går att använda som tarp och om man sätter i hop två så blir det ett litet tvåmannatält.
Lavvun var nog lite för liten för mig, men å andra sidan, så rullar man i hop sig när det är kallt. Annars så gillar jag tanken
Jag ska nog sy en egen som är lite större, men med samma koncept.
Här ser ni hur vackert det blir när man har den som en poncho. Freja tycker också att jag är pinsam. PS: andra natten avklarad under Lavvun och den här natten blev det frost.


Utsikten var det inget fel på
Anledningen till att jag ville sova utomhus var att jag ville vakna till fågelsången på morgonen. Just nu är det en fantastisk sång. Jag testade att bara ligga på renskinnet och bara ha en ullfilt. Jag visste att jag skulle frysa och det gjorde jag, men faktum är att ullfilten värmde förvånansvärt bra. En liten brasa i närheten hade löst problemet. Jag fryser förresten i en vanlig sommarsäck på våren. Sen är det skönt att passa på innan myggen kommer.
Sängen är lite obäddad :)
Vilken fin dag och natt jag fick i mågottfabriken!

Länkar:
Kök
Handskar
Lavvu
Sörmlands pärlor Grustouring

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Liknande inlägg

liknande