måndag 2 februari 2015

Göra eget Grönlandsvax

Så här gör du eget "Grönlandsvax"
(Eller i alla fall något liknande eftersom jag inte vet exakt vad Fjällrävens Grönlandsvax innehåller)
Det blev 35 bitar "klädvax" på cirka 0,66 kilo/styck. Totala kostnaden blev ca: 287:- för 2,3 kilo vax, eller 8:-/kloss.

Jag beställde 2 kilo parafin och 2 hekto bivax från Skapamer.se (jag hade en klump bivax hemma).
Sedan hällde jag i allt i en stor kastrull, satte på svag värme och lock.
Blandningen för att göra eget Grölandsvax, om man följer mitt recept, är 13% bivax och 87% paraffin.
Kastrullen stod på spisen under kvällen och blandningen smälte sakta. OBS! Man ska vara försiktig eftersom paraffin är brandfarligt och ha alltid ett lock i närheten.
När allt hade smält i kastrullen så blandade jag allt med en sked, därefter hällde jag upp det i en djup ugnsplåt, där det fick det stå och svalna.
Dagen efter var det stelt och jag kunde bryta loss hela skivan från plåten. Den släppte lätt.
Jag tog en vass mattkniv och skar upp kakan i lagom stora bitar. Det blev 35 bitar på cirka 0,66 kilo/styck. En sådan bit räcker att impregnera en jacka med två strykningar. En varmluftspistol smälte vaxet fint och det sögs upp av tyget.
Blandningen för att göra eget Grölandsvax, om man följer mitt recept, är 13% bivax och 87% paraffin. Men det går att använda 10/90 - 20/80 blandning också.




Allt i en kastrull på svag värme. Klumpen bivax i mitten var den jag hade hemma.
När allt var klart hällde jag upp det i en djup ugnsplåt.
Dagen efter hade vaxet stelnat och jag kunde skära lagom stora bitar som jag sedan bröt i tu.
Om jag har förstått så har man bivax i för att det ska hålla sig bra, sedan luktar det gott också. Jag använde en varmluftspistol för att smälta vaxet in i tyget.
Så här nöjd blev jag av resultatet :)

2 kommentarer:

  1. Tack så mycket för ditt recept och din förklaring, det funkar riktigt bra. Jag upptäckte förresten att ett av de billigaste ställena att få tag på paraffin är IKEA. Deras små blockljus väger ca 140-150 g/st och ett paket med 4 st kostar 15 kr. För att få ihop till ett kilo paraffin behöver man alltså bara punga ut med ca 25 kr på IKEA.

    SvaraRadera

Liknande inlägg

liknande