torsdag 20 november 2014

Test Black Diamond, Storm

Önskar jag var född med pannlampa
Människan är en bra grundkonstruktion, trots tydliga brister. Jag skulle dock vilja vara född med pannlampa och ryggsäck om jag fick önska.

I höstas köpte jag en ny pannlampa, en Black Diamond Storm med en max styrka på160 lumens.
Jag var ute efter en bra pannlampa med möjlighet till rött sken och Pontus på MestUtebutiken i Eskilstuna visade mig en lampa från Black Diamond.
Den var inte direkt billig 629:- men jag har köpt flera pannlampor på Clas Ohlson för 49:- och de har gått sönder efter ett halvår (tyvärr har jag inte sparat kvitto) och det blir också ganska dyrt, frustrerande och dåligt för miljön.
Därför vill jag köpa kvalitet som håller och som jag kan lita på.
Nu har jag bara haft min Black Diamond Storm i ett par månader, så hur länge den kommer att hålla återstår att se, men det är TRE års garanti och det tycker jag är bra. Den här gången har jag sparat kvittot.
Jag har nu testar pannlampan och här kommer mitt omdöme och mina synpunkter:
Den är något större än motsvarande lampor eftersom det är fyra AAA batterier i den.
Först tyckte jag att den var lite krånglig att hantera eftersom man använder samma knapp till alla funktioner. Men nu har jag lärt mig och det är enkelt och naturligt.
På-knappen skulle kunna vara mer markerad med en liten bulle eller topp så att man lättare hittar den med handskar på.
Lägerljus. Notera den platta knappen upptill som är svår att hitta med handskar på.
Från avstängd:
Håll in knappen och du får rött ljus.
Ett tryck på knappen och du får 160 lumen med en räckvidd på dryga 70 meter.
Två tryck tänder "lägerbelysningen" med ett behagligt och spritt ljus.
Tre tryck och du får psykedelisk stroboskop, bra om du ska på rejv. 

Alla variationer av ljus går att dimma ner och upp genom att hålla in knappen efter att man först tänt.
För att gå från min till max i styrka kan man även dutta med fingret på sidan av pannlampan.
Med 160 lumen så fick mobilkameran nog.

När jag är ute och går med hunden på kvällen har jag ofta den mjuka lägerbelysningen på lägsta effekt. Den lyser upp lagom framför mig så att jag tydligt ser vart jag går och kan skönja vart stigen leder längre fram om det inte är helt svart utan att ta bort hela mörkerseendet. I bland har jag den röda belysningen på samma vis.
När Freja springer iväg efter något djur i skogen så tänder jag full styrka och då ser jag vad hon har för sig.
Jag har alltid med mig pannlampan i fickan så här års och nu när jag använt den en tid så kan jag bara rekommendera den.
Black Diamond Storm Quad Power LED är kraftfull när det behövs, behaglig med ett mjukt spritt ljus och rött för att bevara mörkersyn.
Röd belysning för att bevara mörkerseendet.

Mitt råd: köp!

Fakta Black Diamond Storm:
Min 4 lumen till max 160 lumen.
70 till 200 timmars lystid.
Ljuskägla från ca 3 meter till drygt 70 meter.
3 års garanti..
Vattentät ner till en meter i 30 minuter.
110 gram med batterier.

Det relativt höga priset, lysknappen som är svår att hitta med handskar på och att den kan upplevas lite klumpig i storleken drar ner betyget.
Black Diamond Storm får 3 av 5 Näräventyr i betyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Liknande inlägg

liknande