fredag 28 november 2014

Näräventyr

Skönt med en värmande brasa
Utsikten var det inget att klaga på.

Här om dagen var jag och Freja ute och vandrade i skogarna vid Näshultakvarn.
Jag hade inte bestämt mig riktigt för vad vi skulle göra, jag kände bara för att finnas i skogen en stund.
Innan vi åkt hemifrån hade jag stoppat ner två korvar i ryggan för jag visste inte hur länge vi skulle bli kvar.
Freja var glad och jag med när vi klev ur bilen och in i dimman.
Freja viskar hemlisar

Freja gick lös hela tiden och hon hade sin väska på sig för att träna och hon är van att ha dem nu.
Efter en stund började planerna klarna.
Det var ordentligt fuktigt, men jag tänkte göra ett försök att få upp eld (med tändstål som vanligt).
Jag letade efter grankåda och hittade en liten klump och lite björknäver.
Vi hittade ett ställe nere vid sjön där jag bestämde mig för att slå läger och fixa eld och mat. Jag fnasade upp björknävern på insidan och smetade på den halvt frusna och torra grankådan. Sedan skrapade jag försiktigt av några flisor av tändstålet innan jag gjorde gnistor. Det gick lättare än väntat och efter några minuter hade jag säkrat elden.
Man kan skönja korven som sjuder.

Nu fyllde jag koppen med sjövatten och ställde på elden. När vattnet hade kokat upp delade jag på korvarna och la dem i vattnet, de fick sjuda några minuter innan jag åt.
Det smakade kanon. Allt smakar så mycket bättre när man lagar det över eld.
Jag lämnade en halv korv till Freja och fyllde på med hennes mat. Hon slickade sig runt munnen och visste precis vad som var på gång.
När hon hade ätit diskade jag ur koppen och kokade vatten till kaffet. När vi låg där och njöt kom det stora ishagel farandes då och då. Det kom även några regnstänk.
Men efter en stund misstänkte jag att det var is från träden som släppte.
När jag hade elden i gång så passade jag på att elda lite skräp som låg i strandkanten.
Jag vet inte vad som är bäst, att låta skräpet ligga kvar (vilket inte ät ett alternativ) eller att elda upp det?
När vi kom hem hade det börjat skymma på. Vi hade varit ute i flera timmar och vad hade vi gjort?
Vandrat, gjort eld, kokat korv och levt ;P
Min nya yxa från Gränsforsbruk "Lilla skogsyxa"
Det började skymma på innan vi kom hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Liknande inlägg

liknande