tisdag 11 november 2014

Bushcraft

Bushcraft på hemmaplan
Erik myser under tarpen

I lördags var Erik, Freja och jag ute i skogen och praktiserade bushcraft.
Det var ordentligt surt i skogen och jag var osäker på om vi överhuvudtaget skulle få upp eld, men så hittade jag lite skägglav som jag mosade in grankåda i. Erik hittade ganska torrt granris, det ena gav det andra och efter lite envishet så fick vi fart på elden.
Erik plockade svamp som han hittade i närheten, den stekte vi sedan över elden i min plåtmugg medan jag täljde bort det övre lagret på fnösktickan som jag hade med.
Det kom några stänk men vi hade satt upp tarpen så det gick ingen nöd på oss.
-Vad mysigt vi har, sa Erik, vi kan väl sitta här hela kvällen.
Ja det var verkligen mysigt i all enkelhet.
Erik fick varm choklad och färsk, egenplockad stekt svamp.
Efter någon timme läkte vi elden och gick hemåt. När vi kom fram till bilen var det mörkt.
Tänk vad mysigt vi hade Erik!
Skägglav blandat med grankåda hjälpte oss att få eld

Färskplockad svamp stekte vi i stålmuggen

Under utflykten skalade jag hela fnösktickan

Vi var helt nöjda med tillvaron

Kniven som jag använde den här gången var en Fällkniven F1

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Liknande inlägg

liknande