måndag 22 september 2014

Nyheter från Primus

Primus ligger steget före
Med en rad innovativa förbättringar visar Primus än en gång att de ligger i framkant när det gäller friluftskök, brännare och gas. Nyligen belönades deras nya vintergas med Gold Award vid Europas största outdoormässa i Tyskland.
Ett trevligt gäng av duktiga och kunniga friluftsmänniskor hade förmån att titta på Primus nyheter.

I veckan var jag bjuden till Primus allra heligaste rum nämligen utvecklingslabbet i Solna. Där visade bland annat Per, Johan, Joachim och Eva från Primus upp en rad nyheter som delvis kommer att förändra vårt sätt att laga mat ute i naturen.
Eftersom det var så många nyheter rekommenderar jag att du går in på Primus hemsida för att läsa mer om respektive produkt, men jag ska försöka återge det jag tyckte var de bästa nyheterna.
Länk till Primus
I vår släpper Primus en ny gas. Eller egentligen två, en sommargas som är mer ekonomisk att använda i varma temperaturer och sedan kommer den stora nyheten, en vintergas.
Vintergasen är framtagen med en speciell gasblandning och en papperskrans som gör att den går att använda ner till -22°. Vi som har testat att använda gasbrännare i kallt väder vet att det här är smått revolutionerande.
Originalgasen kommer att finnas kvar förstås.
Med lite tur kommer jag få möjlighet att testa den nya vintergasen innan den kommer ut på marknaden, alltså nu i vinter. Jag återkommer om detta i så fall.
Den nya behållaren för vintergas med papperskransen.

Primus Lite-köken, (som jag använder mest och hette Eta Lite tidigare) kommer också i två nya utföranden. Ett enklare och billigare som heter Primus Lite (360g), samt en med större kastrull för två personer som heter Primus Lite XL (450g). Den jag har byter namn från Eta Lite till Primus Lite+ och får ett värmeskydd av G-1000 väv i fem olika färger. De här är ett lätt kök som jag verkligen rekommenderar. Ni kan läsa en utförlig test av köket här på bloggen.
Från vänster den nya sommargasen, originalgasen och vintergasen. OBS färgerna är inte riktigt som de ska bli när de ska säljas i butik.

Vi som använder bensinkök vet hur det väsnas, men nu har Primus konstruerat en ljuddämpare som reducerar ljudet markant. Ljuddämparen heter Primus OmniLite Ti Silencer och kommer att kosta cirka 599:-.
På tal om OmniLite, så sitter numera munstyckena fastskruvade i brännaren så att man alltid har dem med sig om man byter drivmedel. Dessutom så är det mindre risk att tappa brännplattan som numera sitter fast med en fjäder.

Dessutom har Primus tagit fram nya slimmade och drickvänliga termosar.

Ja som ni ser så jobbar produktutvecklarna på Primus hårt och kreativt. Nu hoppas jag på en kall vinter och att jag får möjlighet till att testa den nya vintergasen i skarpt och iskallt läge.
Per Wååg från Primus visade hur den nya gasen kokar och reagerar.
Ljuddämparen på.
Tack alla på Primus för att ni bjöd in Näräventyr denna kväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Liknande inlägg

liknande