måndag 3 mars 2014

Näräventyr

Härlig skogstur med hela familjen
Vi satte upp ett vindskydd mot snö och regn, men vi klarade oss bra.

I går var vi ute och gick en sväng i skogarna vid Östra Hjälmarens strand. Det var helt stilla och skönt. Det kom några snöflingor, men annars klarade vi oss bra från regn under tiden vi var ute.. Maten (soppa) tillagade vi över öppen eld som vi tände med hjälp av tändstål och hela familjen var engagerad i att hitta torrt tändmaterial från den annars fuktiga skogen.
Till slut när vi hittade en stor klump med lagom seg grankåda, visste jag att vi enkelt skulle få eld. Och mycket riktigt, kådan tände fort och det började spraka direkt.
Under tiden 1 mars till 20 augusti måste man hålla sin hund under extra stor uppsikt när man är ute i naturen. Här är det Freja som har uppsikt.

Efter första mars måste man hålla hunden kopplad eller ha sådan koll på den att man snabbt kan kalla in hunden. Jag vill inte säga att vi har så bra koll, visst kommer hon när vi ropar, men jag är inte 100%. Däremot så springer hon inte långt i från oss, vilket gör att vi fortfarande törs ha henne lös på ställen som känns ok. Annars blir det mer koppel för henne.
Länk till Naturvårdsverket och regler för hund i naturen:
Det tar sin tid att koka vatten över en liten brasa, men det är skönt att gå ner i varv och veta att man inte kan göra annat än att hålla fart på elden och njuta.
Barnen blev lite frusna så jag tog fram sovsäcken och lindade in dem i. Erik myste.
Efter någon timma blev det till slut lite mat och den smakade bra.
När vi packade i hop passade vi på att plocka med oss en massa annat skräp som låg där när vi kom dit.
Det blev en mycket fin stund tillsammans med familjen.
Ps: I dag, måndag tror jag att jag hörde en lärka:)
Vi hittade ett fällhorn i skogen som gnagare hade bitit på. Jag tror det var ett älghorn.
Årets första tussilago dokumenterades också. Hade solen lyst så hade de säkert lyst gula på marken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Liknande inlägg

liknande