lördag 29 mars 2014

Fågelräknartävling

Har du pippi på fåglar kan du vinna fina priser
De senaste dagarna har jag bland annat sett morkullor, gäss, tranor och en tjäderhöna, men först på tisdag den 1 april kan jag börja räkna dem. Jag undrar hur många olika sorters fåglar jag kommer se i april, kan det bli 30 stycken? Hur många kommer du se?
Den här bilden på Sveriges tredje största rovfågel och Sörmlands landskapsfågel fiskgjusen tog jag för ett par år sedan ute på Mälaren med hjälp av den duktiga fågelfotografen Lars Erik Eklund.

Räkna fåglar under april och var med och vinn fin kikare från Brunton.
Från den 1 till 30 april i år kan du vara med och tävla om fina priser här på näräventyrsbloggen. Den som ser flest olika fågelsorter vinner en fin kikare från Brunton. Den som delar med sig av den bästa  berättelsen från ett sådant tillfälle när ni varit ute på fågelräkning/skådning vinner en Primus-termos.
Så här gör ni för att vara med:
Från 1/4 till 30/4 skriver ni upp vilken typ av fågel ni ser.
(hane/hona räknas som samma sort, de räknas alltså som en fågel).
Notera vilken tid och plats som ni sett fågeln.
Den som vill kan skriva en berättelse om något kul eller spännande som hänt under april när ni varit ute och spanat på fåglar. Den bästa berättelsen vinner en termos.
Flest olika sorters observerade fåglar under april kan resultera i kikare och bästa berättelsen/händelsen kan belönas med termosen. Lycka till!

Regler:
Jag utgår från att alla som deltar gör det sanningsenligt och att ingen fuskar. Jag förbehåller mig rätten att välja vinnare om misstankar om fusk skulle finnas. Anteckningar om tid, plats och fågel ska redovisas.
Fågelböcker kan vara bra när man ska artbestämma.

Tänk på att inte störa häckande fåglar!
Mejla listorna till mig på (naraventyr@gmail.com). Tävlingsbidragen mejlas senast den 5 maj och resultatet presenteras på lördag den 10 maj.
Lycka till och hoppas ni får flera fina naturupplevelser :)

Länk till: Primus
Länk till: Brunton

7 kommentarer:

  1. Resultat efter första dagen (blir svårt för mig att toppa:):
    1/4

    Fågel Plats

    Gräsand Skogstorp
    Storskrake -:-
    Björktrast -:-
    Koltrast -:-
    Knipa -:-
    Vigg -:-
    Talgoxe -:-
    Gulsparv -:-
    Bofink -:-
    Skata -:-
    Trana Rossvik
    Sångsvan -:-
    Grågås Tandla
    Tofsvipa -:-
    Kråka -:-
    Ormvråk Hedlandet
    Knölsvan -:-
    Korp -:-
    Blåmes -:-
    Gröngöling -:-
    Fiskmås -:-
    Hackspett Kjula
    Kaja Hällberga
    Skäggdopping Ekeby våtmark
    Sothöna -:-
    Kanadagås -:-
    Skrattmås -:-
    Sädesärla -:-
    Storskarv -:-
    Sävstare -:-
    Snatterand -:-
    Bläsand -:-
    Pilfink -:-

    SvaraRadera
  2. Resultat 2/4:
    2/4

    Fågel Plats

    Nötskrila Kälby/Skogstorp
    Skogsduva -:-
    Morkulla -:-
    Taltrast -:-
    Rödhake -:-

    Hur går det för er?

    SvaraRadera
  3. I dag var det verkligen tunt. En ringduva har jag sett i Skjulsta.

    3/4
    Ringduva Skjulsta

    SvaraRadera
  4. 4/4
    Häger i Skogstorp
    5/4
    Fiskgjuse, Hedlandet

    SvaraRadera
  5. 9/4
    Tamduva Eskilstuna
    Sparvhök Skogstorp

    SvaraRadera
  6. 10/4
    Havsörn mellan Härad och Kjula

    SvaraRadera

Liknande inlägg

liknande