söndag 3 november 2013

Test: Boreas Buttermilks 55

Ett år med ryggsäcken Boreas Buttermilks 55
Boreas Buttermilks 55 har varit en naturlig följeslagare under året.

Nu har jag använt och testat Boreas ryggsäck Buttermilks 55 i snart ett år och här kommer en utvärdering utifrån min personliga erfarenhet.
Jag har använt den dagligen när jag gått och cyklat till jobbet, sommar som vinter. Buttermilk 55, men strl: L, har även följt med på längre turer och en resa till Norge.
Säcken är av typen ultralätt, den är toppmatad, med formad ryggplatta samt ytterfickor och levereras med regnskydd.
På höftbältet sitter det en ficka på var sida, där har jag förvarat plåster, tändstål, kompass och lupp/brännglas i ena fickan och i den andra har jag haft lite godis och nötter.
Höftbältet har fungerat bra och är lätt att justera.
I sidofickorna har jag haft vattenflaska i den ena och vantar/mössa i den andra, de har fungerat bra, men man är tvungen att ta av sig ryggan om man ska nå vattenflaskan eller vantarna.
Den stora yttre ryggfickan är flexibel liksom övriga säckens material som är av stretch. Men ytterfickan är lite trång när ryggan är fullpackad, jag skulle önska att det yttre facket var lite rymligare.
Sedan finns det en liten ficka med dragkedja. I den har jag haft pocketkamera, karta och lite annat.
Jag har hela tiden haft Buttermilk packad med minst en sovsäck, ett liggunderlag och en bivaksäck.
Den utformade svanken fungerar inte när man cyklar, eftersom man böjer ryggen då.
När vi vandrade i Norge så använde min fru den. Hon var nöjd och tyckte att den passade bra.
Förslutningen i toppen är enkel med en dragsko. Jag skulle önska en större väderskyddad flik mot regn då den är välfylld.


Fakta Boreas Buttermilks 55:
Material, 140D ripstop nylon, impregnerad med silikon. Kraftigare 420D nylon i botten.
Ryggplatta som går att ta bort, med form efter svanken.
Väl ventilerad rygg och axelremmar.
Vikt ca: 1kg.
Välventilerade axelremmar och ryggplatta.

+&-
+ Skönt och lätt att packa en lätt ryggsäck som har formad ryggplatta.
+ Lagom rymliga fickor på höftbältet.
+ Sköna axelremmar.
+ Det finns många möjligheter att spänna fast utrustning på utsidan.
+ Lätt att tighta till säcken med sidoremmar.
+ Ficka för camelback.
+ Lätt och stabil.
+ Regnskydd ingår.

- Trång ytterficka.
- Dåligt väderskydd i toppen.
- Spännremmarna till axelremmarna är för korta.

Länk för mer info:






Boreas Buttermilks 55, får 3 av 5 näräventyr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Liknande inlägg

liknande