söndag 3 november 2013

Snigeldesign 120l Backpack system-12

Här är Snigeldesigns 120 liters ryggsäck
Jag har länge sökt efter en bra och stor ryggsäck som som man kan få ner vinterutrustning i. En ryggsäck som jag hoppas överraskar mig på ett positivt sätt, en ryggsäck som är skön att bära och som håller för tuffa tag.
Här har jag anpassar ryggsäcken efter mig. Jag har tagit bort toppväskan och de båda sidofickorna, de ligger längst ner i säcken. Jag har med hjälp av spännbanden "delat upp" säcken i tre nivåer. Botten med som sagt toppväska och sidoväskor, i mitten finns sovsäck, liggunderlag samt ett Primus gasolkök. Högst upp har jag för tillfället regnkläder, första hjälpen, tändstål, kompass och karta plus lite annat.
Nu har jag äntligen köpt en säck som i alla fall uppfyller mina krav, det är Snigeldesign som har tagit fram en 120 liters ryggsäck för militärt bruk. Jag betalade 4934:-. Ryggsäcken har testats hårt under längre tid och alldeles nyligen har den börjat levererats till försvaret.
Den är flexibel på många sätt. Höftbältet är ledat, centrumupphängt och justerbart i höjd, vilket gör att den är otroligt skön och smidig att bära i besvärlig terräng.
De stora sidofickorna på vardera 15 liter går att ta bort och använda som en 15-30 liters rygga.
Toppväskan på 10 liter går också lätt att ta av och bära som en midjeväska.
Det ska verkligen bli spännande att lära känna den här ryggan och jag hoppas att det kommer bli många år och äventyr tillsammans.
Tanken är att jag ska kunna använda den till allt, när jag cyklar eller går till jobbet, på näräventyr med familjen, till längre vandringar både sommar som vinter.

Fakta:
Ett ryggsäckssystem baserat på försvarets ryggsäck 2012.
  1. Ryggsäck 80L
  2. Lock 10L, med två separata fickor
  3. 2 st ytterfickor a 15L
  4. 3 st bandpar
  5. 1 par axelkuddar
  6. 1 st bärbälte
  7. 1 st dubbelspännesband
  8. 4 st karbiner
  9. 1 st riktigt stor vattentät säck 
Ryggsäcken har en volym på ca 80 liter.
Ytterfickorna är på 15L vardera.
Lockets volym är 10 liter.

Jag vägde säcken i går med all utrustning enligt ovan och då blev vikten 5,4 kg +- 0,1kg.
Men som jag använder säcken just nu helt ren så väger den 3,6 kg, +- 0,1 kg. Då rymmer den 80 liter och jag rullar i hop förslutningen i toppen.

Första intrycket lovar gott, nu hänger det bara på mig. Återkommer med mer info framöver :)

Länk till Snigeldesign:

 #120l Backpack
#snigeldesign

2 kommentarer:

  1. Oh, jag blir så avundsjuk. Så länge sedan jag var ute och vandrade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas att det inte är något allvarligt som hindrar dig från att vandra i skogen "projektfoto"

      Radera

Liknande inlägg

liknande