onsdag 23 januari 2013

Stora boken om långfärdsskridsko

Nu är det äntligen dags att sätta på sig skridskorna och ge sig ut på isarna men det kräver kunskap både praktiskt och teoretiskt.
Bok: Stora boken om långfärdsskridsko  författare: Mårten Ajne och Henrik Trygg Förlag: Calazo
Länk till boken:
Den teoretiska biten får du genom att läsa den här kompletta boken där både isbedömning, säkerhet och åkteknik tas upp.
Med vackra bilder och snygg layout så vägleds läsaren från islära till vad man ska göra när man går genom isen. Den är både en bok för inspiration och som man kan läsa många gånger, för det man förstår när man börja läsa om islära är att det är mycket kunskap som man inte lär sig direkt.
Plötsligt förstår jag mailet jag får från friluftsfrämjandet när det pratar om slukhål. Jag var ute på min första skridsko tur idag för säsongen med friluftsfrämjandet i Mariefred. Turen gick på Marvikarnas vackra isar och jag måste säga att jag kände mig lugnare än vad jag brukar göra för jag hade lite mer koll på situationen mycket beroende på det jag läst i boken.
Den kunskap som erfarna långfärdsskridsko åkare har är ovärderlig men boken är ett bra komplement.
God tur!!!/Marie Bremberg


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Liknande inlägg

liknande