torsdag 20 september 2012

Dag10. 6,4 mil

Den här dagen var vi helt vilse i flera timmar
Det blev en grisakall natt så det var skönt när de tidiga solstrålarna letade sig fram till tältet och sakta värmde upp oss.
Erik var lite sugen på ett morgondopp vid Ryds camping
Vi drog i väg vid niotiden och bitvis var det otrevliga och vältrafikerade vägar i början men efter Olofström följde vi en gammal banvall utan trafik.
Sedan blev det en flera kilometer lång uppförsbacke som var ganska tuff, men vi var tuffare.
Jag följde med hyfsat på kartan och såg var Skåneleden skulle korsa vår väg för att gå till ett utkiksställe och allt stämde så långt.
När vi sedan efter någon mil kom ner till en korsning så blev jag lite fundersam och vände om för att fråga en bonde som stod och lagade ett staket.
Jag frågade om det var rätt väg till Vånga?
Jodå! Svarade gubben, på halvt obegriplig skånska. Det var tydligen bara att fortsätta.
Det knepiga var att enligt kartan trodde jag att vi redan var vid Vånga, men oj vad fel jag hade.
Efter ett par timmar på de små vägarna så var jag mycket tveksam till var vi var. Men så rätt som det var så kom vi fram.
Jag har ingen aning om hur det gick till, det kan dock bero på att vi hade så dålig skala på kartan att man lätt lurade sig.
Hur som, vi var åter på rätt spår.
Vi stannade till på ett musteri och köpte färska jordgubbar, jordgubbssmoothie och äppelmust. Mums!
På eftermiddagen bestämde vi oss för att försöka cykla ner till Ivö och ta färjan över.
Det var värt besväret.
Vi fick en fin båtresa och en fin tältplats på Ivö camping. Livet var toppen!
Tänk att nu hade vi bara 4 mil kvar och det här var vår sista natt i tält på den här härliga cykelresan.
Jag lovar vi sov gott!
Det kanske var tur att vi inte badade eftersom Ryd är känd för sin haj.

Det rullade på bra i nedförsbackarna som slingrade sig genom fin bokskog.

Snacka om naturlig skärbräda..
..och vad gott det blev! Nudlar med bacon.
Lite efterrätt hade vi absolut gjort oss förtjänta av.
Vi hittade en fin Vägkrog!
Matsalen var det inget fel på, högt i tak.
Så där ja! 500km...


Tänk vad vi harvade runt på våra cyklar..

Den här skylten var en välkommen syn, tänk att vi cyklat ända ner till Skåne!

Här någonstans började vi (jag) tappa orienteringen.


Det blev åtskilliga timmar på grusvägarna inne i den kuperade skogen och på något sätt så tappade jag helt bort orienteringen, vi var helt lost. Men det underliga var att vi vi slutligen kom fram till det ställe som vi trodde att vi var på två timmar tidigare. Tur att det fanns smultron efter vägen.
Smultronsverige
Det var otroligt skönt att komma ur labyrinten och klämma resans första hamburgare i Vånga
Vi bestämde oss för att ta färjan över till Ivö. Det var fantastiskt fint att cykla ut med Ivösjön och kul avbrott från cyklingen att åka lite båt.
Vi var nog tidiga på säsongen för det var ingen trängsel och vi fick ett eget rastbord.
Vi tog en liten kvällspromenad och tittade på färjan som gick dygnet runt.
Kan ni förstå hur vi kände oss när vi gick och la oss på kvällen, den här sista natten på vår långa och händelserika resa?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Liknande inlägg

liknande