söndag 19 augusti 2012

Rapport från MC-resa till Färöarna 2012

Ska man försöka att sammanfatta Färöarna i ett par meningar skulle det kunna bli så här:
Regn, dimma, blåst och kyla men samtidigt sagolikt förtrollande, spännande, överraskande och dramatiskt. Färöarna skänker livskvalitet ända in i själen.
Vi som åkte till Färöarna 2012
6/8
31 personer på motorcykel som var nyfikna på att uppleva Färöarna samlades på Stenaterminalen i ett regnigt Göteborg i början av augusti 2012.
Vi åkte med SMC-Travel och framme i Frederikshavn delade vi upp oss i två grupper. En körde upp till Skagen för att gå ut och titta på grenen där Skagerrak och Kattegatt möts, den andra gruppen valde att köra småvägar direkt till hotellet i Hirtshals.
På hotellet åt vi en gemensam middag på kvällen och samtidigt hölls en kort information.
Regnet öste ner i Göteborg

Det kom en riktig skur i Skagen också men den drog vidare och lämnade en fin regnbåge efter sig.
Anders, Thomas och Tyge ute på Grenen.

7/8
Efter frukost på hotellet (vi fick även frukost på båten) körde vi den korta biten ner till Smyrilline-färjan som tog oss till Torshavn på Färöarna, det blev strul med hytterna men det kompenserades med var sin fri drink på kvällen.
13.00 var det samling för ett besök på styrbryggan, tyvärr kunde bara 15 personer följa med men det var ett uppskattat besök.
Samtidigt som vi smakade på den fria drinken innan buffén passade vi även på att berätta lite om oss själva, det var deltagare från hela Sverige, från Kiruna i norr till Göteborg i söder.
Det var stor variation på fordonen som skulle med samma färja men vidare till Island

Eftermiddagshimlen var fin på havet.

8/8
Vi kom fram på tisdagseftermiddagen efter en ganska lugn överfart till Torshavn och alla var nog sugna på att åka hoj, så efter att vi lämnat packningen på rummen drog vi ut till närbelägna Kirkjuböur.
Regn och dimma grusade våra chanser till att njuta av den fina utsikten men det var bara glada miner. Vi var ett riktigt bra och positivt gäng.
Första kontakten med Färöarna när vi kom till Torshavn

Vi bodde på vandrarhemmet Kerjalon hostel i Torshavn.

Första turen gick till Kirkjuböur  (helbild)
Den gamla katedralsruinen imponerade på oss, kanske inte för sin storlek utan mer för vilket hårt slit det måste ha varit att bygga en sådan kyrka. Men den lär visst aldrig ha blivit klar heller.  (halvbild)

(närbild:)

På kvällen gick några till det närbelägna hotellet och åt en god middag.

9/8
På onsdag var det planerad mc-körning hela dagen från kl 09.00 och vädret såg ut att vara på rätt humör.
Vi körde hela vägen till Klacksvik med endast ett kort stopp för information om hur man ska köra i de smala och mörka enfiliga tunnlarna.
Framme i Klacksvik träffade vi en kille som berättade att det nyligen varit grindvalsslakt i närheten, han visade på kartan var det var och det stämde bra med vår planerade rutt så vi fortsatte.
Väl framme i Hvannasund såg vi de döda grindvalarna och folk gick man ur huse för att delta.
Vi fick se hur de lyfte upp valarna på kajen, mätte dem och delade lika med alla invånarna. Grindvalsslakten kan man tycka vad man vill om, men grindvalarna är inte mer utrotningshotade än våra Svenska älgar.
Det här blev en riktig höjdare och en intressant sådan.
Efter någon timme på kajen satte vi oss på hojarna för att köra vidare, nu blev den förbeställda lunchen försenad men det var det värt.
Vi vände som planerat i den nordostligaste byn Viöareidi för att köra mot Giogv. Vädret lättade på den vita filten och blottade en natur som fick håret att resa sig på hela kroppen.
Stärkta med lunch vandrade vi ner till den fina naturhamnen för att fotografera och njuta i solen.
Några lokala motorcyklister slog följe ner till den lilla fina kyrkan i Saksun, vägen dit var som en fin cykelbana att köra på. På hemvägen över fjället hade moder natur visat nog och drog åter igen över sig den vita filten till vårt stora förtret.
Men den här dagen hade bjudit på många starka naturupplevelser som jag kommer bära med mig resten av livet.
Hamnen i Klaksvik
Några av de fångade grindvalarna ligger kvar i vattnet i väntan på att bli upplyfta på kajen.
Med hjälp av en kranbil lyftes grindvalarna upp, sedan delades de upp lika till alla innevånarna.
Fina vägar i fin natur.

I bland behöver man nypa sig i armen, så fint är det.

På väg upp över fjället och till den väntande lunchen.
Här uppe är det fin utsikt om vädret vill och vi hade tur.
Geologiska bergsformationer som sträcker sig genom hela Färöarna.

Lunchen i Giogv smakade gott och vi hade mycket att tala om.

Naturhamnen i Giogv.
Vilken fantastisk plats!
Det blev många bilder tagna på naturhamnen.
Dimman lättade och solen tittade fram, naturen bjöd på fina vyer.
Sista anhalten för dagen blev den lilla kyrkan i Saksun
10/8
På torsdag hade vi planerat en tur till Suduröj med start 07.00 men av någon anledning gick färjan 13.00 och åter 21.00.
Så på förmiddagen var det fri aktivitet och Fredde och jag passade på att reka lite nya vägar.
På Suduröj var det dimma och längst ner i söder på ön vid Sumba var det en motorcykel som inte ville starta efter att ha tippat omkull. Tack och lov var det ingen som kom till skada under veckan. Alla som kunde bidrog med hjälp, men vädret och den krånglande motorcykeln gjorde att vi vände tillbaka mot färjan i Tvöroyri så snart hojen var tillfälligt fixad.
Där åt vi en gemensam middag som smakade mycket gott. Den krånglande motorcykeln rullade vi ombord och värdinnan som vi åt hos fixade ett nytt batteri.
På överfarten hjälptes vi åt med att fylla upp batteriet och montera det. Med hjälp av startkablar fick vi igång hojen och kunde köra upp den till vandrarhemmet.
På morgonen innan vi åkte till Suduroy nosade Fredde och jag upp lite grusvägar med en fantastisk utsikt över Vestmanna.
Dramatiska klippor
Inger, Klas och Rolf
Vägen gick precis förbi lavastenarna
Den lokala MC-guiden berättade att ibland slår dyningarna långt över piren som vi hade parkerat på.
Hit men inte längre. Batteriet hade gett upp, men med gemensamma krafter så löste det sig.

Det smakade gott med en gemensam middag.

Med hjälpsamma händer så bytte vi det trasiga batteriet under färjeöverfarten tillbaka till Torshavn.

11/8
Fredagen var det fågelön Mykines som skulle utforskas.
Båten gick från Sörvågur på ön Vågar och överfarten bjöd på fina vyer med otroligt dramatiska klippor. På Mykines bor 10 personer året runt men tiotusentals söta lunnefåglar. I början var vi glada att bara sett skymten av en lunnefågel och ännu gladare om vi lyckades fotografera någon, men efter att vi vandrade ut på ön så såg vi fler och fler. Till slut var vi helt överväldigade av alla lunnefåglar. Vi såg även stormfågel och havssula.
Den här dagen etsade sig också fast i minnet.
Med den här båten åkte vi till fågelön Mykines

Det fanns verkligen mycket att titta på och fotografera på väg ut mot Mykines

Den här naturen åkte vi förbi mot fågelön

På ön Mykines bor det 10 personer året runt.
En trevlig lokal guide mötte upp.

Snacka om "Rusk"
En spännande vandring över bron

Först var vi glada övar att bara se skymten av en lunnefågel
..men snart insåg man att det fanns rätt gott om dem.
Lunnefågeln är en trevlig liten varelse som alla blev förtjusta i.
Framme vid fyren på Mykines vände vi och vandrade tillbaka.
12/8
Lördagen var avsatt till fria aktiviteter innan färjan gick kl 22.30, och många han köra cirka 30 mil den här dagen. Men sista incheckning var redan kl 20.00 vilket resulterade i att det blev en lång väntan på kajen, men åter igen inga sura miner. Tack för det alla resekompisar :)
En gammal båt i Fuglafjordur.

Snacka om att köra in i dimman. Den högst belägna vägen upp mot en radarmast ca 680 möh.

Perfekt ställe för lite termoskaffe.

En liten fiskehamn i Aeduvik

Vi blev lite förskräckta innan vi förstod att det var en filminspelning inne i Torshavn

13/8
Överfarten till Hirtshals gick fint, inga stora vågor och strålande sol. Efter frukost övade en sjöräddningshelikopter på akterdäck. Den låg och hovrade på bara ett tiotal meter upp från båten och skickade ner en ytbärgare och bår till vår båt, så höll de på i en timma innan de tackade för sig och for vidare.
Klockan 14.00 hade vi möjlighet att gå ner i maskinrummet och titta, vilket många nappade på.
Vilken underhållning, lagom efter frukosten.

Den här entrén var svårslagen.

Det var riktig skönt att sitta på soldäck

14/8
Vi lämnade hytterna okristligt tidigt på morgonen och när vi väl hade rullat av färjan tog vi en sväng upp till Löcken. Där passade några på att köra lite på stranden eftersom det är tillåtet.
Sedan var det bara färjan till Göteborg kvar och den var framme 17.30. Vi stannade för ett kort farväl och tackade alla som hade hjälpt till att göra resan så bra som den blev. Många hade fått nya goda vänner som det var svårt att skiljas från.
Tack alla, det var ni som gjorde så att resan blev så bra!
Vi rullar ur Smyrilines färja på morgonen
Ett besök på Lökken
Här passade några av oss på att köra ner på stranden.
Det går bra där sanden är packad men det blir betydligt klurigare där sanden är lös.

Som sista fordon rullade vi på Stenalines färja mot Göteborg, det fanns inga spännband och ingen hjälpte oss med hojarna. Som tur var så hade många remmar med sig.
Det blev ett riktigt kramkalas på kajen i Göteborg när vi skulle skiljas åt.

Fredde och jag tackar för oss och för att ni bidrog till att göra den här resan så bra. Tack! Hoppas vi ses på någon annan MC-resa.

Ps: Om ni vill kommentera, säga något eller tipsa om en länk till bilder och filmer, så gör gärna det här nere under "Kommentarer"

Klicka här för att se bilder från Gunnar Möller

Klicka här för att se bilder från Anders Rosell

Klicka här för att se bilder från Rolf Grönmark

1. Kanonfina bilder och bra sammanfattat Micke!
    Även jag vill tacka alla som var med för en toppenresa på alla sätt och vis, hoppas ni hade lika trevligt som vi guider hade.

Fredde...

1. Tack Fredde! Jag instämmer, hoppas alla hade lika trevligt som vi.

2. Vilken fin sammanfattning av en fantastisk resa Micke fått ihop! Stort TACK från Klas

1. Tack Klas! Visst är det kul att se bilder och läsa om resan efteråt.

3. Tack för fina bilder och för en fantastisk resa. Kramar Gunilla Eliasson

4. bra sammanfattning fantastiska bilder, en resa till Färöarna kommer säkert att locka många att åka till som läser din artikel men inte varit där. M Åhus

1. Tack! Hoppas fler får upp ögonen för Färöarna...

5. Viken tre4vlig sammanfattning.Tack

1. Tack Margareta! Trevlig resa = trevlig sammanfattning :)

6. Tack för sammanfattningen och framför allt alla bilder, men främst hela reseäventyret. Har skickat in utvärderingen nu:)

1. Tack Maria! Kul att du gillade äventyret och att du skickade in utvärderingen.

7. En helt fantastisk resa. Tack för en trevlig reseberättelse med fina bilder. Utvärderingen kommer att postas imorron.;-) / Maggan o. Affe

1. Tack Maggan och Affe! Kul att ni följde med och bidrog till att resan blev så bra som den blev.

8. Ja just det!
    var vänliga och skicka in utvärderingen denna vecka till smc. de skall nämligen ha möte nu på fredag angående nästa års resor.
    Föresten, vad äckligt fort man är inne i vardagslunken med arbete och elände efter en resa.

Fredde

9. Ser att ni har sett mycket på resan

1. Det kan man nog säga, en upplevelserik resa med mycket ögongodis.

10. Här är en länk till Anders Rosells fina bilder:

11. Spana in Gunnar Möllers kanonfina bilder:

12. Ett VÄLDANS STORT tack till alla som var med och gjorde resan till vad det blev,
    ett äventyr i en underbar storslagen natur med en riktigt fin mc-åkning och många glada skratt. Ett speciellt stort tack till Fredde & Micke som guidade oss med en skön ödmjukhet och glimten i ögat.Läser reseberättelsen och ser alla fina bilder, får ståpäls och längtar redan tillbaka.
    Varma Bikerhälsningar till er alla från SkallePer:-)

1. Tack själv Per!
      Du prickade i sådant som jag också uppskattade:
      *äventyr
      *storslagen natur
      *fin mc-åkning
      *glada skratt
      och så vill jag lägga till, bra trevliga och roliga resekompisar.
      Tack för att du följde med, hoppas vi möts i någon innerkurva framöver;)

13. Underbar läsning och fina bilder - Nu är jag väldig sugen att göra en sådan resa.. Tack för du delar med dig..

Mvh "Galne Dansken"

1. Kul att du uppskattar det!
      Det går ju bra att åka till Färöarna själv, men annars du är välkommen att åka med oss nästa år. Då blir det troligen/förhoppningsvis en lika dan resa till Färöarna.
      Här kan du ha koll på när nästa års bokning öppnar =D
      Välkommen Micke

14. Jag fick ett mejl från vännen och deltagaren Sönke Rickertsen som han skickade till en mc-klubb på Färöarna.
    Jag tyckte det var så fint skrivet att jag frågade om det var ok att lägga ut det här på bloggen, och det gick bra. Tack Sönke!

Mejlet:
    Hello bikers,

thank you very much for the nice meeting during our visit on your beautiful islands.

I will enjoy for a long time the memories of pleasure riding on your special roads through a landscape like out of a fantasy movie
    that took my breath away and made me feel come back to the bones of pure existence.

You have all my respect living and riding on this special place in the northern atlantic.

15. Har nu suttit en stund och tittat på alla fina bilder från Färöarna och fått backflash. En underbar upplevelse. Och tänk vilken hjälpsamhet det fanns när jag fick "krångel" med min MC, han med startkablarna,värdinnan som tillkallade mannen (som låg i badet) och fixade ett batteri. Micke som tog mig till färjan, Fredde som åkte i racerfart och mätte batteriet och Roffe som fick ha mig som "spätta" en dag (en upplevelse i 160 knyck)
    Det som sammanfattar oss MC åkare är, kul, sammanhållning, hjälpsamhet jag älskar det :)Gunilla på Softtail deluxe.

1. Jag kan bara instämma Gunilla, det var en härlig resa, hoppas vi träffas någon gång framöver..
      Ps: Jag har fått några bilder/filmer av Sönke som jag ska lägga ut här på bloggen.
      Micke

2. Det är ju bara kul att hjälpa till när det uppstår problem Gunilla, speciellt när det löser sig till slut.
      Blev det fart på hojen med ett nytt HD-batteri i?
      föresten ni hade säkert gratisbatterier bakom kakburkarna hemma i järnhandeln!

mvh. Fredde...

16. Fina bilder verkar vara ett kanonfint resemål! Lyssnar på lite färöiskt melodisk folkmetal och blev sugen på att googla Färöarna! Tips: bandet heter Tyr och deras bästa låt enligt mig är Gatu Rima - finns på spotify!

Skit häftig plats verkar finnas mycket historia och häftiga miljöer!

1. Ja det finns faktiskt mycket bra musik från Färöarna. Jag gillar Orka.