måndag 14 maj 2012

LÄTTARE PACKNING från A till Ö av Jörgen Johansson

Gästar äventyrsbloggen återigen, alltid ett nöje. :)

Denna gång skriver jag med anledning av en resa jag ska göra i sommar, även om det kommer handla mer om utrustningen än själva resan. För två år sedan var jag och min kompis Jocke ute och tågluffade en månad i Europa och nu är det dags igen. Skillnaden denna gång är vår inställning till vikt och prylar. Alla dessa prylar!



Jag fick låna en bok - LÄTTARE PACKNING från A till Ö av Jörgen Johansson av Micke som tillsammans med lite annan litteratur verkligen förändrat min inställning till backpacking. Som titeln avslöjar så handlar den om att trimma onödiga kilon, hekton och gram från ens packning, bara man vet var man kan skala bort dem.

Nästan det första Jörgen tar upp är 3 för 3, en superbra metod att bli av med kilon. De tre stora tingen, ryggsäck, skydd och sovutrustning ska tillsammans väga under 3 kilo. Simpelt! När jag ser tillbaka på utrustningen jag hade 2010 så vet jag inte riktigt vad jag höll på med. Bara min ryggsäck vägde drygt tre kilo, sen sovsäcken ett kilo, liggunderlaget var några hekto och tältet hela fyra kilo! På det hade jag onödigt mycket kläder och små skitprylar som i retrospekt inte fyllde något nödvändig funktion alls.




Denna gång har jag 3 för 3 som mål, även om jag inte kommer under tre kilo så kommer det hela landa ganska nära. En Bergans helium på 1100 gram byter ut min gamla monsterryggsäck, tältet slopar vi helt och har en varsin bug bivy á 450 gram. Om det regnar har vi en 3x3m tarp att spänna upp. Sovsäck och liggunderlag blir samma som förra gången, så det kommer väga lite. Hade jag haft råd hade jag köpt en lätt dunsäck eller quilt. Matgrejorna skär vi ner vikt på, en lättviktsbrännare för gasol och två kokkärl ersätter massa klumpiga köks-set och dylikt. Ett roligt gammal ordspråk Jörgen lyfter i sin bok är detta ”Det jag inte kan äta med sked kan jag äta med fingrarna”, och ja, det stämmer ju rätt bra när man börjar tänka på det.
Kläder, ja vad ska jag säga, man behöver inte så mycket som man tror för 30 dagar på sommaren. Badbyxorna går dubbelt som shorts, två t-shirts och en hoodie och ett par långbyxor om det blir kallt, en tunn regnjacka om det blåser eller regnar. Handdukar är tunga och tar plats, en disktrasa har superb uppsugningsförmåga och är otroligt lätt, annars kan man alltid lufttorka efter ett dopp i havet. Kalsonger, ett par stycken, samma med strumpor. Förra resan kastade vi underkläder längst resans gång och köpte helt sonika nya. Fungerar inte lika bra på ett högfjäll kanske. :P Kläderna packas i en drybag för absolut skydd mot väta, det gör också sovsäcken. Resten av prylarna kan bli lite blött, det göra inget.



Och grejen är, som slutkläm, att man klarar sig utan så mycket saker i vardagen som bara är där för att vara där. Så varför klarar man sig inte utan det när man backpackar? En liten liten vanlig tvål kommer man långt med, inga problem. Tandkräm, det är nice, men en hel tub behövs då inte. Det enda som hindrar en från att resa minimalistiskt är vanor, och vanor kommer man ur rätt snabbt om man bara är villig att testa nytt! Sova i bivack under en klar stjärnhimmel tar vilket hostell som helst, alla dagar i veckan!

Heja heja!

/Jimmy

Text och Foto: Jimmy Croona

Läs mer om 3 för 3 och Fjäderlätt:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Liknande inlägg

liknande