fredag 24 februari 2012

Äventyrsåret 2011

Summering av äventyrsåret 2011

2011 har bjudit på många fina upplevelser, eller bjudit förresten, jag har nog tagit för mig av de upplevelser som funnits där ute helt enkelt.

Glaciärer i Norge
När jag tänker på det gångna året så dyker först bilder upp från den fantastiska glaciärvandringen på Smörstabren i Norge (ja jag tycker faktiskt att Norge ingår som ett näräventyr eftersom vi var endast 74 mil hemifrån).
Det var terminsavslutning på Äventyrsklubben, föräldrar och syskon var med på resan och det blev ett fint minne som jag sent ska glömma.

Sov under en gran
Ett annat kul äventyr som jag mins (och återupplevde nu i februari) är när jag hade jobbat kväll en vecka i februari och bestämde mig för att sova under en gran på väg hem från jobbet sista natten.
När jag gick från jobbet var det -9° och på natten sjönk temperaturen till -14°.
Fullmånen sken på den snötyngda skogen så att jag inte behövde använda pannlampan.

Ridtur med Islandshästen Freja
Jag övervann min hästrädsla och hängde med några ”gubbar” ut i de fina sörmländska skogarna på en islandshäst.
Ett underbart näräventyr, där vi tillagade kolbulle över öppen eld och hade det bra.
Reportaget publicerades i Eskilstuna Kurirens fredagsbilaga Evelina.
Hästreportaget publicerades i Evelina



MC-äventyr till Norge
Erik, jag och ett par kompisar Göran och hans son Adam tog motorcyklarna och drog i väg till Norge för att uppleva lite äventyr, målet var Predikstolen i närheten av Stavanger.
Men resan dit bjöd på många fina naturupplevelser, bland annat övernattade vi på en bilkyrkogård i djupaste Värmland. 

Vakna till fågelsången på Alvaret
Jag gick en kurs i Kalmar en vecka i april och bestämde mig för att göra veckan till ett äventyr. Därför tog jag motorcykeln dit i stället för tåget och med i packningen fanns liggunderlag, sovsäck och bivack anorak.
En kväll efter kusen tog jag hojen över till Öland och ut på Alvaret via en traktorväg. Det starkaste minnet av det äventyret var ett fantastiskt stjärnfall samt att vakna till allt underbart fågelliv klockan 04.00 på morgonen.

Övernattningen i ett fågeltorn
Erik och jag fick ett fantastiskt fint minne bara av att övernatta i ett fågeltorn. En räv kom och strök sig skällande runt tornet i skymningen och vi såg både ugglor och fladdermöss.
Reportaget publicerades i Eskilstuna Kurirens sommarbilaga.
Så här såg det ut i Sommarbilagan 2011



Färöarna med MC
En MC-resa till Färöarna blev ett spännande äventyr eftersom vi kom fram till ögruppen samtidigt som en kraftig storm härjade på ögruppen. Det blev några blåsiga dagar i en fantastisk natur.
Färöarna bjöd på ett minst sagt varierande väder..


Kajakrollar
Inför kajak säsongen följde jag med på en kvällskurs i kajakroll som hölls av MestUte butiken i Eskilstuna. Nu blev inte min kajaksäsong som jag hade hoppats på eftersom vi målade huset stora delar av sommaren, men jag fick i alla fall prova på att rolla och det var kul.

Skattjakterna
I somras började jag med skattjakterna som hållit i sig sedan dess. De får inte bara mig ut i naturen utan lockar också ut er läsare på mer eller mindre äventyrliga upptåg, något som jag kommer fortsätta med.

Plus många fler fina små äventyr som berikat året.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Liknande inlägg

liknande