tisdag 5 april 2011

Ljus i mörker

Var ute i skogen i dag för att sätta ut kontroller till en mörkerövning för ungdomarna i äventyrsklubben.

Meningen är att de ska få ta sig fram i skogen med hjälp av GPS, karta och kompass i totalt mörker.
De ska känna på hur det är att lösa uppgifter under sådana omständigheter och hantera eventuell rädsla som kan krypa inpå.

Hitta rätt med GPS

Rädd

Att känna obehag i en mörk skog är inget konstigt, särskilt om du är ensam.
Men betyder det att det är farligt där?
Nej knappast, inte i skogen i alla fall.

Jag tror att det är ”stenåldersmänniskan” som kommer fram inom oss för då på den tiden fanns det verkliga faror som rovdjur, hunger och köld.
Lika väl som man känner sig lugn, trygg och harmonisk när man sitter och tittar in i en lägereld, det är också en stenålderskänsla, anser jag.

Inget att vara rädd för
Så hur hanterar man rädslan som kryper inpå i mörkret.
Så här gör jag (jo jag kan också känna obehag när jag är ensam i mörkret) acceptera känslan som en positiv och naturlig reaktion, precis som höjdrädsla eller som den positiva känslan av lägerelden.
Intala dig sedan att det inte längre finns något att vara rädd för, de vilda djuren är sedan många generationer rädda för dig.

Det blev nio kontroller och vid några av dem kommer det finnas utrustning som de ska ta med sig och ha nytta av.

Om du är nyfiken på äventyrsklubben och det vi håller på med så kan du läsa mer på:
aventyrsklubben.blogspot.com/

Jag återkommer med en rapport från mörkret.

2 kommentarer:

  1. Det är konstigt det där med mörker och vad fantasin får fart,
    Teorin om ”stenåldersmänniskan” var inte så dum

    /Mikael N

    SvaraRadera
  2. Så är det Mikael N, vi är urbana stenåldersmänniskor och tänker man på det så kan man nog hantera olika situationer på ett bättre sätt.

    SvaraRadera

Liknande inlägg

liknande