fredag 25 februari 2011

Gör ett näräventyr!

Ut och gör näräventyr i helgen!
Planera ett näräventyr för dig själv, med en kompis eller med hela familjen.

Vad kan man göra då?


Packa ryggan med fika och gå ut i naturen och njut.
Eller.
Ta med ved och tänd en brasa och grilla korv, gör något bröd eller annat gott över elden.
Eller.
Leta GPS-skatter i ditt närområde, gå in och läs mer på:
www.geocaching.com/
Eller.
Leta upp ett fågeltorn i närheten, gå dit med kikare och fågelbok.
Eller.
Gå till fågeltornet på natten och lyssna på ljud.
Eller.
Ta skidorna och gör egna spår i skogen, ta med karta och kompass och försök hitta rätt.
Eller.
Plocka fram tältet, liggunderlaget och sovsäcken för en vintercamping.
Eller.
Strunta i tältet sov under bar himmel.
Eller.
Gå ut i en skogsglänta på kvällen för att se om det kommer några djur att titta på.
Eller.
Räkna stjärnfall och satelliter, har du tur kommer du se norrsken.
Eller.
Stanna hemma med familjen och lek strömavbrott. Tänd ljus, duka under bordet och spela något spel.
Eller…

1 kommentar:

  1. Skrivet 28 feb 2011 22:52 per-anders

    Sitter här och ler åt ett av dina förslag :) det om att göra egna skidspår! Var ute med familjen tidigare i år på en skidtur som började på elljusspåret i Skogstorp! Efter halva varvet kom jag på att vi kunde åka hem till farfar och farmor över skogen. Jag brukade åka där med farfar (min pappa) när jag var ung för så där 25-30 år sedan. Frun fick skida vidare i spåret och ta bilen för att hämta oss!
    Jag och barnen skidar ut i ospårad terräng på känsla, det ser ut som det var här vi åkte när jag var ung... Dock stämmer det inte riktigt och min färdplan avbryts av en tallplantering som garanterat inte var där för 25 år sedan! Vi pulsade med skidorna i decimeter hög snö runt tallarna för att så småningom dyka upp där jag tänkt det. När vi kom fram till farfar och farmor var Gustaf och Tova helt slut men som tur var bjöds vi på mat. Nu vill de inte alls följa med på skidäventyr!
    Jag kanske kan lura med dem om jag följer ditt råd och tar med GPS eller karta och kompass nästa gång.
    Svar:

    Låter som ett klockrent näräventyr! Så enkelt som att göra en avstickare från de uppkörda spåren och genast blir det lite spännande, men hallå Per-Anders var hade du matsäcken? Lite varm choklad och något att tugga på hade gjort att barnen kört ett varv till. På tal om att "lura" ut barnen. Har du något tips på hur man får ut en tonåring? //Micke

    SvaraRadera

Liknande inlägg

liknande