torsdag 13 januari 2011

Helgens Näräventyr

Nu börjar det dra ihop sig till helgens näräventyr i Torpa.
Jag ska tillsammans med Äventyrsklubben tälta och skida på mälaren.
Vi kommer troligen tälta på fast mark, men vi ska skida nere vid mälaren.
Isen är tjock men vi tar inga risker därför binder vi ett rep mellan oss, Hasse- Nordpolsfararen Andersson först, ungdomarna i mitten och jag sist.
Det kan också vara bra att testa ifall man ska ut i oväder på fjället.
Meningen är att ungdomarna ska få prova att sova ute i tält på vintern, laga mat och planera inför en sådan här utmaning.
Vi kommer skida ganska långt i terrängen, ganska krävande alltså.
Det gäller att klä sig rätt och då tänker jag inte på vad det är för märken på kläderna, utan hur de fungerar.
Man får inte bli svettig och inte kall.
Ska bli jättekul… och ganska kallt!
De har lovat ca -10° under lördagen och troligen lite kallare på natten.
Natten är räddad!

Hämtade sovsäckarna i dag som jag fick låna av Micke Knutsson på Mest Ute.
De lär nog behövas, ska ju bli lite vinter igen.
Tack för det!

1 kommentar:

  1. Skrivet 13 jan 2011 21:17 MickeK

    Bara kul att kunna hjälpa till!! Hoppas ni får en kanontur!! För min del blir det en lite annan typ av näräventyr. Isklättring vid Marvikarna är vad helgen bjuder på.
    Anmäl
    Skrivet 13 jan 2011 21:35 Brummebjörnen

    Lycka till hela gänget,det är fint av er att satsa på ungdomarna, det har ni tusenfallt igen.
    Jag är en som har mött tre Björnar i skogen i norra Dalarna,och den lyckan glömmer jag aldrig.
    Anmäl
    Skrivet 13 jan 2011 22:07 Mikael Andersson

    Isklättring vid Marvikarna låter riktigt spännande, MickeK det måste du berätta mer om.
    Du kanske kan länka till något forum eller facebook om du lägger ut bilder därifrån.
    /Micke
    Anmäl
    Skrivet 13 jan 2011 22:12 Mikael Andersson

    Tack Brummebjörnen!
    Ja nog får man tillbaka mycket när man hittar på näräventyr med ungdomarna.
    Ditt möte med björnarna i skogen måste varit enastående och det bekräftar bara vad jag alltid sagt, nämligen:
    Naturen överraskar alltid!

    /Micke
    Anmäl
    Skrivet 14 jan 2011 21:27 per-anders

    Lycka till med "expeditionen"!
    Angående kylan så är -10grC en ganska bra temperatur, det är nästan värre med 2-3 gr kallt och fuktigt, det kryper in överallt oavsett hur bra sovsäck man har!Passar även på att citera min gamla virologi lärare: "Det är inte kylan, det är virus" (man blir sjuk av) så det ska nog gå bra!

    SvaraRadera

Liknande inlägg

liknande