fredag 7 januari 2011

Första tältningen i år

"Månen sänker sin tysta ban,
snön lyser vit på fur och gran,
snön lyser vit på taken.
Endast tomten är vaken."


Det blev en odramatisk natt i tältet, bortsett från att det höll på att falla ihop.

Tältet med och...

..utan gubbe.

Under dagen frågade jag familjen om någon ville tälta med mig, intresset var lika svalt som vädret -2°.
På kvällen skottade jag fram en platts att slå upp mitt lilla Hilleberg Rajd på.
Pumpade upp mitt Exped liggunderlag men när jag tog ut det till tältet så kändes det oroväckande mjukt.
Jag misstänkte en läcka.

Där låg jag och njöt av den fina vinternatten i min fina nattmössa.

Så jag tog med det andra liggunderlaget också som reserv.
Vintersovsäck äger jag inte däremot har jag en gammal sommarsäck som är 30 år gammal, tung, stor och dålig värme.
Jag tog en av barnens sommarsäck och använde den andra som ett täcke.
Funkade kanon.
Eftersom jag är en fryslort så klädde jag mig med ullunderställ och ett tunt fleece ställ samt varma dunsockor och mössa.
När jag kröp ner i säcken kom jag på att jag glömt vantarna. Men jag orkade inte gå och hämta ett par så det fick gå ändå.
I början blev det lite för varmt men under natten funkade det perfekt.

Ingen storslagen utsikt från tältöppningen, men ändå.

Ibland vaknade jag av att det var kallt men då hade den övre sovsäcken/filten åkt av.
Det blåste hela natten och jag trodde nog att tältet skulle rasa eftersom det inte var så jättebra uppsatt.
07.00 lämnade jag tältet för att gå på toa inne i huset, efter det sov jag någon timma till i min vanliga säng.
Undertiden föll tältet ihop ute på tomten.

1 kommentar:

  1. Skrivet 7 jan 2011 17:12 MickeK

    Jag blir så sugen på att få fler vinternätter i tält så fort jag ser andra göra det! Det är ju helt fantastisk att kliva rakt ut i vinterlandskapet efter en god natts sömn. Finns många bra trix att ta till för att behålla värmen vilkt kan vara ännu viktigare om man planerar flera dygn i sträck. Men oavsett om man sover inne eller ute: Vintern är vacker!!
    Anmäl
    Skrivet 9 jan 2011 19:49 TorpaHasse

    Ditt tältäventyr kanske inte blev som du räknat med.
    Jag tycker att du är en strong man med en envishet utöver det vanliga.
    Det fins ett ordspråk som passar in på din övernattning och det är.
    Som man bäddar få man ligga.
    Hasse.

    Anmäl
    Skrivet 9 jan 2011 22:02 per-anders

    Jag har också exped liggunderlag (med integrerad pump)och det strulade med ("tömnings")ventilen för mig när Gustaf och jag sov ute! Till slut blev iaf min ventil tät och när jag provade det (inne) igen för några dagar sedan var det tätt! Tror min ventil var lite kall när jag blåste upp det inför vår tältnatt, liggunderlaget hade legat upp på vinden (oisolerad). Kul iaf att tälet stod upp under tiden du låg i det! Uppsättningen är ju det viktigaste, det kan man inte fuska med!
    Det är också smart att lägga snö runt kanterna för att minska luftdraget in i tältet, det känns inte lika kallt då...
    Anmäl
    Skrivet 10 jan 2011 18:54 Mikael Andersson

    Till MickeK
    Har du några bra trix att dela med dig "MickeK" så vore det toppen!
    Jag ska ut med Äventyrsklubben på lördag och vintertälta och då är det bra med värmande tips.
    Vad har du för sovsäck?


    Micke
    Anmäl
    Skrivet 10 jan 2011 18:55 Mikael Andersson

    Till Per-Anders
    Mitt Exped har hängt med och funkat kanon. Liten packvolym, relativt lätt och framför allt skönt att ligga på.
    Det kan knarra lite väl mycket när man ska vända på sig och vist kan det vara lite knöligt att pumpa upp dem.
    Men annars är jag helnöjd.
    Min Exped är med syntetisk fyllning.
    Fördelen med att lägga upp snö på "snöflärparna" eller nedre delen av tältväggen är väl också att det blir mindre stormkänsligt.

    Micke
    Anmäl
    Skrivet 10 jan 2011 18:55 Mikael Andersson

    Till Hasse
    Så är det nog, och det finns ett talesätt som passar den envise:
    Vi kan uträtta allt vi vill uträtta om vi ägnar oss åt det tillräckligt länge.
    Och ett till den late (för jag är nog lat och envis) Att göra ingenting är bättre än att med stor möda ingenting uträtta.

    Eller hur?

    Micke
    Anmäl
    Skrivet 12 jan 2011 00:10 MickeK

    Jag har en "riktig" vinterdunsäck, men det går lika bra att använda två st av lite tunnare modell. Stoppa den kallaste i den varmaste. Otroligt vad luftlagret mellan gör! Är det riktigt kallt brukar jag ta med en flaska varmt vatten i sovsäcken. ( Ej termos) Det ger god värme ganska länge och dessutom har man flytande vatten till frukosten! Har man möjligheten är det ganska bra att lägga en granrisbädd under tältet. Luktar gott och stoppar mycket markkyla! (Kolla med eventuella markägare först!!) Hoppas det kan vara till någon nytta!!

    MickeK
    Anmäl
    Skrivet 12 jan 2011 16:31 Mikael Andersson

    Tack MickeK!
    Det är bra att lära av andras erfarenhet.
    Micke

    SvaraRadera

Liknande inlägg

liknande