onsdag 16 mars 2011

MC-resa med barn till Norge 3-8 juni

Jag planerar en MC-resa med barn till Norge 3-8 juni.

Ska du med?
Jag och sonen Erik 8 år (9 år i maj) planerar en äventyrlig motorcykelresa till Norge i sommar.
Om du och ditt barn vill åka med oss är ni välkomna att hänga med.

Planen är att vi ska köra från Eskilstuna via småvägar till bilkyrkogården i Töcksfors, Värmland.
Där kan man gå och titta på och fotografera gamla fina bilvrak i skogen.
Vi övernattar i tält för att nästa dag köra mot Rjukans fjäll i Norge.
Några mil efter Oslo går vägen mot Rjukan på högfjället, där krävs det varma kläder.
Nästa dag om allt känns bra så kör vi vidare mot fjordarna i väster och Lysebotn, där man kan välja om man vill besöka Predikstolen, Bolten eller bara vara.
Därefter vänder vi österut igen.
Var vi övernattar på hemvägen bestämmer vi då.
Beroende av väder, humör och tillgång så bor vi i tält eller stuga.
Under resan så prioriterar vi småvägar men det kommer bli en hel del större vägar också.
Tempot blir naturligtvis lugnt, inget grussprut eller annat bus. Om jag upplever att någon kör omdömeslöst eller farligt avbryter jag resan, då kör Erik och jag själva.
Med full packning och ett barn bakpå är det bättre att puttra runt och njuta.
Dagsetapperna varierar men blir troligen hela 35-45 mil/dag.

Erik och jag resonerar så här:
Resan ska vara målet med äventyret, vi ska kunna stanna för att fotografera eller tett dopp i sjön, ha kul helt enkelt. Det centrala i resan är ”äventyr på motorcykel i fin natur på barnens villkor”.

Jag är ingen reseledare och jag tar inte ansvar för någon annan.
Det är helt friviligt att följa med så länge det är kul. Vem vet, Erik och jag kanske får nog och vänder redan i Kalstad?

Observera!
Resan sker helt privat, varken jag eller Eskilstuna Kuriren tar något ansvar för medresenärer.
Kostnader för bensin, mat och övrigt betalar man själv.


Äventyret i grova drag.

Fredag 3/6.
Avresa från Eskilstuna mot Töcksfors.

Lördag 4/6.
Från bilskroten i Värmland kör vi mot Rjukan uppe på Norska högfjället.

Söndag 5/6.
Om vi orkar och vill kör vi mot Lysebotn och Predikstolen, Bolten eller bara till Lysefjorden.

Måndag 6/6.
Vi firar nationaldagen med att vända hem mot Sverige igen. Hur och var vi gör övernattningen står lite öppet, men vi planerar att vara hemma 8/6 för att Erik ska kunna vara med på skolavslutningen på fredag 9/6.

Läs mer:
http://lysebotn-touristcamp.com/
http://forum.soe.se/showthread.php?t=25478&referrerid=5132
http://forum.soe.se/showthread.php?t=45504&referrerid=5132
http://forum.soe.se/showthread.php?t=35415&referrerid=5132
http://aventyrsklubben.blogspot.com/


En bild på snömassorna efter vägen uppe i Norge 2006. Då var Linnea 9 år.


Erik i ett regnigt Sverige.

1 kommentar:

  1. Skrivet 17 mar 2011 07:28 Tobbe

    Vilket härligt initiativ! Detta är absolut något jag hoppas kunna göra med min son när han blir äldre (är 15 månader nu).

    God tur!
    Svar:

    Det är klart att ni ska göra en liknande resa når han blir lite större. Det gäller att ta en dag i taget och vara förberedd på att vända hemåt om det inte funkar.
    Anmäl
    Skrivet 17 mar 2011 09:30 susanne

    Vad rar Linnea är och vilken gullig kille Erik är!och vilken tur de har som får följa med på pappas äventyr. Susanne
    Svar:

    Tack Susanne! Jag hoppas att de inte tar allt för stor skada av att vara med mig på olika näräventyr.

    SvaraRadera

Liknande inlägg

liknande