onsdag 11 juni 2008

Äntligen tillbaka!

Nu är jag tillbaka i cyberrymden med fortsättningen på vår resa.

Vägen snirklade sig ut mot Moskenes och vi med den. Lofoten är verkligen ett naturens under.
På eftermiddagen kom vi fram till hamnen där färjan skulle ta oss till Bodö.
Det visade sig att färjan gick 21.30 på kvällen. Vi fick med andra ord lite tid att utforska området och fylla väskorna med ytterligare stenar.

-Skynda dig att ta bilden, så jag kan gå här ifrån.

Jag fick möjlighet att fotografera klippfiskar på nära håll och ”tvingade” Linnea att posera vid dem.
Med nöd och näppe ställde hon sig under torkställningen med fisk och jag fick de bilder jag ville.
När det var kaffedags visa det sig till min fasa att kaffet var slut, det räckte bara till en halv kopp.
En bit bort hade fem italienare parkerat sina motorcyklar i väntan på samma båt som vi.
Jag gick bort till dem för att tigga kaffe. Jag är dålig på engelska, de kunde inte ett ord. Så det blev teckenspråk.
De hade naturligtvis en riktig espressobryggare med sig som de fyllde med kaffe och lånade ut till mig. Vilken lycka!
Det ända vi hade att bjuda dem på som tack var några nötter, men de lät sig väl smaka.
När de förstod att Linnea var min dotter och att hon hängde med på mitt galna äventyr tyckte de att det var riktigt kul.
Genast hade de både choklad och godis att bjuda henne på, till Linneas stora förtjusning.
De hade också varit på Nordkap för att fira en av dem som fyllde 50 år.
Synd att språkförbistringen gjorde det svårt ett kommunicera med dem.
Färjan kom och vi hjälptes åt att surra fast våra hojar.
Det var en Guzzi en Honda transalp och våran Lc4 samt tre andra oidentifierade hojar.
Resan över tog tre timmar.
Vi passade på att ladda mobiler och kameran.
Linnea somnade en stund innan vi var framme i Bodö då var klockan 00.30.
Transalpen (inte Guzzin) fick skjutas i gång och vi vinkade farväl åt varandra och önskade en trevlig resa.
De skulle raka vägen hem till Italien och värmen, vi hade planer på att följa ”Kysvej17” söderut.
Men nu var det sent och vi behövde hitta en tältplats för att sova.
Tre mil utanför Bodö slog vi nattläger.


I väntan på färjan


Stora sjöodjuret!


Lofoten...




Det läskigaste man kan se, enligt Linnea.


Jag tyckte det var kul att fotografera i alla fall!


Italienarna räddade dagen för mig med riktig espresso!


Hamnvakterna...


Där är båten vi ska åka med!


Hojarna är fastsurrade..


Vi lämnar Lofoten med flaggan i topp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Liknande inlägg

liknande